Thursday, December 22, 2011

Here we come..ALL BLACKS!!

Assalamualaikum sahabat-sahabat blogger,
Moga dipermudahkan segala urusan dalam mengharungi dunia kehidupan yang penuh cabaran dan dugaan.
Sekadar perkongsian dan simpanan memori untuk diri saya dan keluarga.

Hari Pertama (Kuala Lumpur - ChC)  
25 November 2011, Jumaat

Kali ni, saya kembara bersama ahli keluarga tercinta. Abah, mak dan adik. Kalau nak tau hala tuju dan tujuan kami, jom baca!! Ikut kembara musafir kami.


5.00 pg: Bertolak dari rumah ke LCCT.
5.40 pg: Tiba di LCCT dan terus solat subuh.
8.40 pg: Flight depatures ke ChC.
11.55mlm: Tiba di ChC.

Alhamdulillah, setelah mengharungi 10 jam penerbangan yang agak meletihkan dari KL, akhirnya kami tiba di bumi ChC. Letih juga rasanya, tapi seronok. Macam dalam mimpi. Antara tempat yang kami harungi dalam penerbangan tadi adalah Indonesia, Laut Arafura. Laut Tasman dan Australia. Tau x ChC tu apa? Ia adalah salah satu tempat yang ada di "South Ireland" New Zealand, selain Dunedin dan Stewart Island. C.H.R.I.S.T.U.R.C.H. Kami tiba di sana disambut oleh abangku@tourist guide kali ni..hehe.

Hari ke-2 (Chc-Queenstown-Kingston)

26 November 2011, Sabtu.

Hmm.."panasnya" hari ni. Suhu summer kt sini lebih kurang 10-20 °C. Sejuk sangat rasanya angin kat sini, kulit kami sentiasa kering. Mungkin belum serasi dengan keadaan di sini. Nasib baik kami bawa warm cloth, alhamdulillah, kalau x, wallahualam..sejuk, tapi seronok.


Pukul 8.20 pagi, kami ambil penerbangan ke Queenstown, antara tempat peranginan dan pelancongan di NZ ni. Raga gerun juga naik flight time tu, sejak dari Christurch lagi "Jetstar" dah mula bergoyang. Pilot tu kata cuaca tak berapa stabil time tu. 10 minit sebelum flight kami mendarat, "Jetstar" melalui kawasan pergunungan. Masa tu, rasa macam flight nak berlanggar dengan gunung. Kiri kanan semuanya gunung, tapi bila tengok bawah, subhanallah, cantiknya!! Penerbangan kali ni agak menakutkan. 
Penerbangan antara banjaran
Di sini, kami sewa kereta dan menginap di "cabin". Belum sempat pun jejak kaki ke dalam "cabin", kami terus ke Kingston. Apa yang menarik di Kingston ni? --Keretapi Arang Lama--
Mastermind

Pemandangan dalam keretapi

Kami kembali ke Queenstown untuk bersiar-siar di bandarnya.
keluarga bahagia..
Makanan? 
Puas kami cari tempat yang jual makanan halal, jumpa juga akhirnya. "TURKISH KEBAB".  Harganya memang agak menarik jgk. Sekali duduk boleh habis $50. Lebih baik makan kat Hotel 8 bintang kat Bangi. Ini dia.......

time ni teringat nasi grg kg + kuetiaw grg kt malaysia
Hari ke-3 (Queenstown-Wanaka-Arrowtown)
27 November 2011, Ahad
my sweetheart~

Pagi-pagi lagi kami dah naik Skyline, bukan Skyline kereta, tapi orang sini panggil Gondola..Cable Car. Mak dengan Abah naik skyline je, tapi kami tiga beradik tak nak lepaskan peluang naik "Luge" sekali. Bukan senang nak dapat peluang naik benda alah ni. Untuk naik gondola tu, seorang lebih kurang $25, tapi kalau sekali dengan pakej "luge" kena bayar $38. Alhamdulillah..tak dapat nak gambarkan dengan kata-kata.
inilah"luge"

Kemudian, kami terus ke pekan Wanaka. Tempat ni terkenal dengan "Puzzling World". Jom tengok apa yang ada di sini. 
boleh percaya ke??
Kami terus ke pekan Arrowtown, tapi dalam perjalanan ke sana, kami singgah di "SHOT OVER JET". 
^_^
"SHOT OVER JET" terbaik!!
Tiba di Arrowtown, tiba-tiba kami lalu di satu tempat yang penuh dengan manusia. Teringin juga untuk lihat apa yang ada di sana. Rupa-rupanya ada, "Cheery". Kalau di Malaysia, semua cheery rasa ubat, terutamanya yang letak atas kek.
Orang sini gelar "damn good fruit". Memang GOOD pn, tp tak DAMN la..hehe

to be continue......

"Syukran Ya ALLAH"
menulis untuk anak-anakku..

2 comments:

  1. wowww...j0m bwa aku p blan 3 ni...hahahaa..

    ReplyDelete
  2. haha..jOM. but u have to support me..
    kali ni kita pg bdr ROTORUA, men games kt sana.. xsempat x pg hari tu..haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails