Thursday, December 30, 2010

Berakhir kemarau 14 tahun!



JAKARTA: Malaysia mencipta sejarah membawa pulang trofi Piala Suzuki AFF buat julung kali meskipun seri 1-1 dengan Indonesia pada final kedua Piala Suzuki AFF di Stadium Gelora Bung Karno, sebentar tadi.

Dengan keputusan itu, ia menjadikan agregat 4-2 kepada Malaysia selepas pasukan negara menang 3-0 ke atas Indonedia, di Stadium Nasional Bukit Jalil, di Kuala Lumpur, Ahad lalu. 

Malaysia mendahului Indonesia 1-0 menerusi jaringan penyerang Safee Sali pada minit ke-53 pada final kedua Piala Suzuki AFF di Stadium Gelora Bung Karno.
Pada minit ke-88 pula, Indonesia mendahului Malaysia menerusi jaringan Muhammad Ridwan untuk menjadikan kedudukan 2-1.

Pada babak pertama pula, Indonesia hampir mendahului selepas mendapat sepakan penalti pada minit ke-18 tetapi tendangan Firman Utina dapat diselamatkan penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat.

Sementara itu, beberapa insiden membabitkan pancaran cahaya laser turut dilakukan penyokong, termasuk ketika Khairul menghadapi tendangan sudut, sepakan percuma dan penalti.

"Syukran Ya ALLAH"

Tuesday, December 14, 2010

BAGAIMANA SOLAT KITA?

Salam berblogging..
Hari ni  baru terasa nak menulis, walaupun penyakit malas ni selalu datang, tapi tak boleh jadi dan tak boleh biar. Sekarang ni dalam proses nak siapkan sajak, cuti-cuti ni kena belajar buat sajak sebab cikgu kat sini minta tolong buat, kalau rajin. Walaupun tak pernah buat pun sebelum ni, rupa-rupanya seronok juga belajar tulis sajak ni kan. Sebab macam-macam kita boleh fikir, macam-macam kita boleh tulis, tapi belum tau lagi bila boleh siap, lepas tu baru boleh periksa. Semoga Allah merahmati cikgu.

Nasihat untuk diri...
Kadang-kadang bila kita bercakap mengenai solat, rupa-rupanya banyak lagi yang kita terlepas pandang. Kita solat, tapi tak tau solat tu apa, tujuan solat, bila solat disyariatkan, kepada siapa disyariatkan, dimana disyariatkan solat dan bagaimana nak solat. Selalu terlupa dan terlepas pandang perkara-perkara macam ni, walaupun sekurang-kurangnya manusia ni solat 5 kali sehari. Cuba kita check dan muhasabah diri masing-masing. Sebab tu solat kita tak dapat nak hindarkan kita daripada buat perkara yg keji dan munkar. Sedangkan Allah berfirman dalam surah Al-Ankabut ayat 45 yang bermaksud:

"........ Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan munkar.........." 

2 rakaat waktu fajar menyinsing, 4 rakaat waktu gelincir matahari, 4 rakaat waktu matahari condong, 3 rakaat waktu matahari terbenam, dan 4 rakaat lagi ketika malam menjelang. Inilah solat-solat fardu yang telah Allah amanahkan pada setiap mukallaf.

Cuba kita kaji, rasa dan perhati. Mungkin solat kita yang selama ini kita rasak dah sempurna, rupa-rupanya masih terlalu banyak lagi kekurangannya. Dari sudut khusuknya solat seseorang kita, ikhlasnya kita, dan penyerahan diri kepada Allah. Kita solat, tapi masih lagi buat maksiat, masih lagi memutuskan silaturahim, saling membenci dan sebagainya.

Solat merupakan ibadah yang paling utama dalam islam kerana ia membezakan antara orang islam dengan orang kafir. Dalam solat, kita meluahkan segala-galanya pada Allah, kita berserah diri,  merasakan diri sebagai hamba, meletak harapan pada Allah serta menyerahkan jiwa dan raga kita padaNya. Persoalannya, adakah solat kita khusyuk, tawaduk dan berserah diri???? 

Firman Allah dalam surah Al-baqarah ayat 45 yg bermaksud:

"Dan mohonlah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"

Di awal surah Al-Mukminun:

"Sungguh beruntung orang yang beriman, iaitu orang yang khusyk dalam solatnya"

Kemanisan dalam solat ini kita boleh rasa jika benar-benar khusyuk, merasakan seolah-olah kita melupakan segala kenikmatan dunia untuk tunduk dan patuh kepada Allah, Tuhan sekalian alam. Maksudnya, solat sesorang dinilai dari penghayatan jiwa yang penuh khusyuk, bukan hanya dari pelaksanaan gerak badan semata-mata. 

Huzaifah, seorang sahabat Nabi Muhammad s.a.w pernah mengingatkan; "Awasilah dari khusyuk yang bepura-pura" Bagaimana khusyuk yang berpura-pura? "Badannya dilihat khusyuk, tetapi hatinya tidak"

Imam Az-Zihabi menyatakan bahawa solat itu dapat melapangkan jiwa dan memadamkan api kemarahan. Ia menjadikan seseorang itu sabar, lapang dada serta dapat membantu berfikir dengan tenang. Semoga kita  bukan dalam golongan yg disebutkan oleh Allah dalam surah Al-Ma"un ayat 4-5:

"Maka celakalah orang yang solat, iaitu orang-orang yang lalai dalam solatnya" 

Sama-sama kita amalkan. Nasihat untuk diri yang jahil. Waallhualam..


"Syukran Ya ALLAH"

Sebat cara ISLAM @ CIVIL??

Copy n paste!
Maklumat Ringkas:
SEBAT CARA ISLAM
1. Panjang rotan tidak lebih 1.22 meter , tebal tidak lebih 1.25 sm
2. Jika pesalah hamil, hukuman dilaksanakan selepas 2 bulan melahirkan anak.
3. Sebatan tidak boleh kena muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit.
4. Pesalah lelaki disebat berdiri manakala perempuan dalam keadaan duduk.
5. Sebatan dengan kekuatan sederhana.
6. Tukang sebat tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala.
7. Tidak melukakan kulit pesalah.









SEBAT CARA SIVIL

1. Rotan yang digunakan terdiri daripada berbagai-bagai saiz.
2. Pesalah akan ditanggalkan pakaiannya dan digantikan dengan pakaian cawat.
3. Pakaian cawat hanya menutupi bahagian kemaluan depan sahaja.
4. Bahagian daging punggung akan terdedah untuk disebat.
5. Pesalah akan dibaringkan secara berdiri pada patung yang dikhaskan dan diikat kedua kaki dan tangan.
6. Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara terus.
7. Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara sentapan.

8. Sebatan dengan cara sentapan lebih menyakitkan kerana pesalah dapat merasakan cebisan   kulit tersentap keluar.




"YANG MANA ADIL, YANG MANA ZALIM?"

Berkaitan:
Presiden PAS: Hukuman rotan syariah tidak melukakan

...Hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum Islam di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (pindaan 1987) sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum Islam yang sebenar.

Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW....

Apa yang paling penting untuk difahami ialah cara sebatan yang dilaksanakan di dalam penjara sekarang adalah sangat berbeza dengan kaedah sebenar hukum Islam, kerana mengikut Islam sebatan ini perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.

Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak.

Sebatan juga tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja. 

Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi.... 

"Syukran Ya ALLAH"

Monday, November 29, 2010

Doaku..Harapanku..

Doaku…
Harapanku…
Pintaku dengan harap…
Harap dengan sangat…
Penuh rendah diri sebagai hambamu..
Kurniakan aku masjid yang sempurna

Dengan jodoh yang baik
Penuhi pertemuan dan perpisahannya
Dengan iman, nur dan rahmatmu…

Biar jodohku itu…
Buatkan aku dekat padamu Ya Allah
Biar jodohku itu…
Buatkan syurga nanti jadi naungan untukku

Biar jodohku itu…
Buatkan aku lebih mencintaimu
Lebih dari segalanya Ya Tuhan…
Ya Allah…Amin…

"Syukran Ya ALLAH"

Kem Anak Soleh 2010



Assalamualaikum w.b.t. Apa kbr shbt2 sekalian? Moga kita sentiasa berada di bawah lindungan, Inayah dan rahmatNya.


Alhamdulillah, terima kasih Ya ALLAH kerana masih mengizinkanku utk melihat dunia utk kali ke-2. Aku yakin dan percaya dgn Qadar & Qada' Mu. Ujian darimu tidaklah seberat daripada ujian yg engkau turunkan kpd kekasihmu, habibillah, Nabi Muhammad s.a.w. Mungkin ujian yg engkau turunkan kali ini kerana kejahilanku, tetapi sgt2 mengajar dan mendidik. JanjiMu, sekiranya kamu boleh bersabar dan redha, maka itulah  ganjaran pahala untuk kamu. Sebaliknya kalau tidak boleh bersabar dan tidak redha, hanya akan menambahkan dosa.


Firman Allah dalam Surah Az Zumar 39 : 10 yang maksudnya: “Katakanlah (Muhammad), Wahai hamba2 ku, yg beriman! Bertakwalah kpd Tuhanmu. "Bagi org yg berbuat baik di dunia ini akan memperoleh kebaikan." Dan bumi Allah itu luas. Hanya org2 yg bersabarlah yg disempurnakan pahalanya tanpa batas.


Suasana kehidupan & persekitaran skrg banyak mengajar erti kehidupan yg sebenar dan hakiki. Hamba ini sentiasa mendambakan kasih sayangMu. Terlalu banyak kurniaanMu yg tidak aku sedar selama ini. Hamba terlalu leka dan lalai. Namun, terima kasih ya Allah..istiqamahkanlah aku di jln ini. Jgn engkau pesongkan hati kami setelah engkau beri hidayah kpd kami.

.........................................................................................................................................

KEM ANAK SOLEH 2010

Sedikit perkongsian pengalaman di sana. Kami  mula berkumpul di SAIF (Sek Integrasi Faizin) pd pagi 20/11/2010 utk sesi tklimat & tunjuk ajr sbg urusetia & fasi. Taklimat bermula dr pagi hingga petang. kemudian, pd waktu mlm, slps isyak, kami berbincang mengenai modul2 yg akn digunakan sepanjang progam KAS supaya prgrm berjalan lancar.

21/11/2010. Kami mula berpecah ke tempat msg2 utk persediaan tempat dan barang2. Ada yg ke Langkawi, Baling, Alor Setar, Merbok & laen2 (dh tak igt). Kami ditempatkan di Madrasah Zubaidiyah, Merbok. 20 fasi dan 10 urusetia dipilih utk ke sana. Perjalanan lebih kurang 45 mnit dr SAIF. Sepanjang perjalanan, kami melalui kaw gunung jerai, mrsm,uitm, mktb mahmud, dan Aismt Uni. Kami smpai di Madrasah pkl 3.00ptg. Terpegun & tertanya2 bagaimana sek ini blh memuatkan pljr dr tahun 1 hinggalah tingktn 5 & juga tahfiz dlm satu sesi shja. Subhanallah! Mgkn berkat drpd Mudirnya, Ustaz Hanif bin Ghazali seorang penulis buku, yg meneruskan amanah drpd ayahnya.

22/11/2010. 7.30pg. Pendaftaran peserta bermula. Plbagai kerenah ibu bapa yg boleh kita lihat. =) Biasalah. Harapan yg menjulang tinggi utk melihat anak mereka menjadi seorang anak yg soleh & solehah. Selesai pendaftran, bermulalah sesi taaruf@ice breaking dan diteruskan lagi dengan aktiviti2 yg diamanahkan kpd kami utk disampaikan kpd bkl2 mujahid dan mujahidah ini.

Anak-anak yg berusia antara 9-12 thn ini, sgt2 memerlukan dorongan drpd msyrkt. Apabila dilihat pd wajah2 mereka ini, mereka sgt memerlukan didikan agama yg sempurna, dan tidak boleh dibiarkan tanpa panduan. Mereka diajar cara & kaedah solat yg betul serta diberi motivasi yg tinggi supaya mereka memahami islam dengan lebih mendalam lagi.

Pelbagai pengalaman kisah suka dan duka yg blh dikongsi bersama. Sehinggalah hari terakhir apabila sesi penyerahan anak2 soleh ini kepada ibu bapa mereka. Suasana hiba dpt dilihat apabila tangisan suara anak2 ini sayup kedengaran. 

Wahai adik2 ku..




...........................................................................................................................................

Ya Allah, Engkau telah tunjukkanku satu per satu RahmatMu, Engkau temukanku dan berikanku dengan sesuatu yg tidakku sangka selama ini. Subhanallah! Alhamdulillah! Allahuakbar!

Lagu tema KAS (Umat Islam Harus Cemerlang) 

Umat islam harus cemerlang, hari ini mesti lebih baik dr smlm,
Jangan buang masa, siapa kata kita tidak boleh,
Kita ada ALLAH Maha Kuasa, kita punya kuasa tenaga,
Doa sebagai senjata,
Jangan buang masa, siapa kata kita tidak boleh,
Kita ada ALLAH Maha Kuasa, kita punya kuasa tenaga,
Doa sebagai senjata, 
Umat Islam sentiasa boleh!

Wahai manusia, Berjuanglah demi menegakkan kalimah ALLAH!

"Syukran Ya ALLAH"



Tuesday, November 16, 2010

Salam Eid Adha!!

Hari ini kita sebagai ummat Islam bersama-sama dengan saudara-saudara  kita yang sedang menunaikan ibadah haji menyambut Hari Raya Korban, dengan menunaikan syiarnya seperti bertakbir, bersembahyang dan menyembelih korban sebagai bukti melahirkan keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah s.w.t, di samping memperingati sunah nabi Ibrahim Khalilul Allah dan keluarganya.


Pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Ismail a.s.
Hari Raya Aidil Adha ini tidak dapat dipisahkan daripada ibadah korban. Ibadah korban ini adalah kemuncak takwa kepada Allah Taala. Hari ini yang sebenarnya kita merayakan ulang tahun pelancaran gerakan tahunan korban. Gerakan ini telah dimulakan sejak ribuan tahun dahulu dan dimulakan oleh Nabi Allah Ibrahim a.s. Khalilul Allah.
Ia bermula dengan pergorbanan Nabi Allah Ibrahim a.s. ketika Baginda hendak menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. Inilah pengorbanan teragung dalam sejarah manusia. Telah diketahui bahawa Nabi Ismail adalah anak kesayangan nabi Ibrahim dan Baginda mendapat anaknya ini dalam usia yang telah lanjut. Tetapi bila diperintahkan oleh Allah s.w.t. supaya mengorbankan anaknya ini, Nabi Ibrahim telah bersedia melaksanakan tugas ini dan Nabi Ismail pula penuh kerelaan dan sabar menurut perintah Allah s.w.t.
Peristiwa kepatuhan Nabi Ibrahim a.s. untuk menyembelih putera Baginda dan kepatuhan Nabi Ismail a.s. terhadap perintah Allah tersebut memaparkan kekuatan iman dan keteguhan mental yang perlu kita contohi. Peliharalah iman di dalam dada kita dengan sebaiknya. Sesungguhnya iman adalah dasar penting yang menjadi paksi kehidupan manusia. ia merupakan asas pemerimaan sesuatu amalan dari Allah s.w.t. hanya amalan yang dilakukan kerana Allah sahaja yang akan mendapat penilaian di sisinya.
Firman Allah s.w.t dalam surah As-Shaffat (102-107):
"Makaketika itu sampai (keperingkat umur) yang membolehkan dia berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata : "Wahai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpiku bahawa aku menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu? Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu, InsyaAllah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang bersabar. 
Setelah kedua-duanya berserah diri (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim membaringkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (kami sifatkan Ibrahim dengan sesungguhnya azamnya itu telah menjalankan perintah kami), serta kami menyerunya : "Wahai Ibrahim, engkau telah membenarkan mimpi yang engkau lihat itu." 
Demikianlah  sebenarnya kami membalas orang-orang  yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya  perintah ini adalah satu ujian yang nyata. Dan kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar."

Darjat Aidil Adha Lebih Tinggi Dari Aidil Fitri

Aidil Adha ini sebenarnya lebih besar ertinya  dan lebih tinggi nilai darjatnya berbanding dengan Aidil Fitri. Sejajar dengan kedudukan itu masa bertakbir dipanjangkan bermula dari malam hari raya hinggalah ke hari yang keempat raya, iaitu hari ketiga belas Zulhijjah yang dinamakan hari-hari tasyrik. Di samping bertakbir ummat Islam melakukan ibadah korban pada hari-hari  tersebut. 
Demikian pula bagi ummat Islam yang berada di tanah suci menunaikan ibadah haji pada tiga hari tasyrik itu, ialah hari bagi mereka melontar jumrah di Mina. Mereka meneruskan kerja-kerja ibadah haji dengan iringan talbiah :
"Labbaikallahumma labbaik. Labbaikala syarika laka labbaik. Innalhamda wanni'mata laka walmulk. La syarikalak. 
"Wahai Tuhan kami, kami datang semata-mata dengan ikrar setia dan taat kepada pemerintah mu, Wahai Tuhan kami yang tiada sekutu bagimu, kami sahut seruan-mu, sesungguhnya segala puji nikmat dan kekuasaan kesemuanya adalah bagimu, wahai Tuhan kami yang tiada sekutu bagimu."
Waallahualam..

"Syukran Ya ALLAH"

 

Sunday, November 7, 2010

Mencari yang terlalu sempurna.

Jika kamu memancing ikan,
Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.
Janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu saja.
Kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya, ketajaman mata kailmu
dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup.

Begitulah juga.
Setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang,
setelah ia mulai menyayangimu, hendaklah kamu menjaga hatinya.
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja, kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu,
dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatmu.

Jika kamu menadah air biarlah berpada.
Jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.
Cukuplah sekadar keperluanmu.
Apabila sekali ia retak, tentu sukar untuk kamu menampalnya semula.
Akhirnya ia dibuang.

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi.
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, terimalah seadanya.
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.
Dia adalah manusia biasa.
Apabila sekali dia melakukan kesilapan bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.
Akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu memaafkannya boleh jadi hubungan kamu akan terus hingga
ke akhirnya.

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi yang kamu pasti baik untuk dirimu,
mengenyangkan dan berkhasiat,
Mengapa kamu berlengah dan cuba mencari makanan yang lain?
Terlalu ingin mengejar kelazatan.
Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya...
Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan, yang pasti membawa kebaikan kepada dirimu.menyayanginya, mengasihinya.
Mengapa kamu berlengah, cuba membandingkannya dengan yang lain.
Terlalu mengejar kesempurnaan.
Kelak, kamu akan kehilangannya apabila dia menjadi milik orang lain
Kamu juga yang akan menyesal.

sumber: iluvislam.com

"Syukran Ya ALLAH"

Thursday, November 4, 2010

Laporan terkini banjir di Perlis!!


Tarikh    : 2/11/2010 hingga ........
Lokasi   : IPG KP, dan sekitarnya
Punca    : Manusia yang sentiasa melakukan kerosakan

Pengalaman dan kenangan banjir besar di Perlis, selepas hujan 3 hari berturut-turut tanpa henti. Semoga kita mengambil pengajaran di sebalik apa yang berlaku. Mungkin ia merupakan bala daripada Allah untuk mengingatkan hamba-hambaNya yang semakin lalai.
Ini baru bala di dunia, tapi bala di akhirat, hanya tuhan yang tahu.

Banjir
 Bah
 Flood
 Fayadhan (arabic)


sumber: blog abg daus (dh minta izin)

p/s: jangan mudah goyang, lepas ni akan ada banyak halangan. tetapkan hati

"Syukran Ya ALLAH"

Monday, November 1, 2010

Najah Fil Imtihan!

Salam..
Kepada semua sahabat perjuanganku,
semoga najah fil imtihan pada kali ini,
Allahuma amin,
Bit Taufik wan najah.

1,2,11 dan 15 November 2010

"Syukran Ya Allah"

Friday, October 22, 2010

Kalaulah binatang ada FB



Assalamualaikum.


Kalaulah binatang ada FB, agak-agak macam ni la kan komen-komen binatang kat STATUS yg macam korang selalu post tu.


Cicak : Tuan rumah baru beli riket elektrik, gua kenduri nyamuk BBQ mlm nih.

Nyamuk :
 Baru habis ronda rumah Ajoy, kenyang burp, hisap darah+lemak dia,haha. Alhamdulillah...

Aedes:
 Baru je selamat bagi injekan maut, yeah! 

Ayam:
 Tidaaaaaaaaaaaak! Besok majikan gua mau buat kenduri kesyukuran, gua mau di sembeliiiiihhh!.

Cicak :
 Isteriku tersepit pintu.

Kucing Betina:
 “Anak i yang ke-5 baru tanya siapa bapaknya. I bingung nak jawab apa. I sendiri lupa bapaknya siapa.”

Ayam :
 Kawan-kawan, kalau esok guwe tak update, bererti guwe udah digoreng, I luv u all n jangan lupa wat kenduri arwah untuk I yaa.

Nyamuk:
 Siot, sekali drug addict gua hantam daaaa. Gua positif HIV AIDS, waaaaaaa


Kucing: Baru je add awek sebelah umah, keturunan PARSI beb!

Tikus:
 Operasi malam ni, selongkar kitchen kabinet, sape nak ikot?

Katak :
 Malam ni nak wat konsert la, da lama x ujan ni, hangat oii.

Ular :
 Rasa macam nak makan lauk telur la malam ni, mana nk cari ek?

Anjing:
 Aku tension bila ada mat rempit berkumpul tepi rumah aku tiap malam. Nak tido pun x senang..Hanjeng punya orang.

Kuda:
 Patah kaki, Rider aku tersalah timing bila nak lompat pagar, sekarang rehat kat kandang.

Kura-kura:
 Aku sakit hati bila bini aku berjalan. Lembab macam siput babi.

Siput babi:
 Aku sakit hati bila laki aku bergerak. Lembab macam kura2.

Gagak:
 Tadi jumpa ayam RFC. Jangan jeles!

Burung Kakak Tua:
 Penat betul nak ubah stigma masyarakat. Walaupun aku Burung Kakak Tua, tapi aku Burung Jantan!

Babi hutan:
 Susah betul nak cari makanan halal sekarang ni. 

Kera:
 Semalam GF aku bagi bunga. Sedap jugak kunyah.

Tikus:
 Aku makan mee goreng mamak kat Al Naz maju@KL. Meh la join sekali.

Lalat:
 Asyik hurung bangkai je, alhamdulillah hari ni jumpa nasi bungkus.

Sotong:
 
 Aku bengang bila tapak sulaiman ejek aku si lembut..hishh


Itik nila : Haha lawak-lawak, ayam serama tu ade hati jalan tersengguk2, nak tiru aku le tu, lol....

Ikan laga:
 Boring sih, duduk sorang2 dalam tangki ni.

Ikan parang:
 Kurang asam punya manusia, letak gambar aku kat depan bekas keropok.


Ikan Sepat: Terkenang jiran sebelah yang dah dijadikan ikan pekasam. Al Fatihah!

Ikan Bilis:
 Wah ramainya kawan kita. Tahniah Asha, ko kawan aku yang ke 3000.

Ikan Arowana:
 Cantik tak sisik I? Cantik kan?

Ikan Mas Koki
: Macam mana nak kurus nie? 



Ikan Jerung: Kenapa xde sorang pun nak add/approve aku. :-(


Hmmm, lepas ni, harap-harap ramai la manusia yang sedar mengenai kebaikan & keburukan FB. Pandai mengawal diri dan "privacy" masing-masing. Jangan ada yang berperangai lebih teruk dari binatang, hingga hilang rasa malunya sehinggakan ada yang gemar mempamerkan gambar yang tak sepatutnya untuk tontonan umum. Berasa bangga apabila wajah-wajah serta gambar-gambar yang tidak menutup aurat menjadi hak semua. Tidak pernah sedikitpun berasa malu dan bersalah.

Wahai muslimin, sesungguhnya kamu adalah pemimpin kepada isterimu, anak-anakmu. Tunjukkanlah contoh yang terbaik supaya "bait al-muslim" mu dirahmatiNYA. Sentiasa berasa BERTUHAN.

Wahai muslimah, sesungguhnya, wajah-wajahmu dan malumu teramatlah berharga. Jagalah ia dengan sebaiknya. Sebaik-baik wanita adalah wanita yang tinggi rasa malunya, rendah suaranya serta baik akhlaknya.


"Syukran Ya ALLAH"

Thursday, October 7, 2010

Dash n Me!!

Dgn namamu ya ALLAH, yg MAHA pemurah lagi MAHA penyayang!!

Rsenye xperlu buat semua ni, tp aku dh x kisah. Patut ke wujud perasaan mcm ni dlm satu masa. jaga perasaan semua pihak. Dah puas nak phmkn hati org lain, tp yang jd mgsa keadaan, diri sndiri. sgt2 x ptut..sgt2..bila nk buang rse ni, mcm2 jd mgsa..nk hilangkn tension, rse down, bersalah, tp xpe, aku mmg dh x kisah, semua tu mmg ada bnyk hikmahnya.  

Ikhlaskan hati, betulkan niat, terima kenyataan dgn sesungguhnya, x perlu ada rasa marah atau bersalah. 
Rasa dh xkuat nak tempuh semua bnde ni..org lain yg gembira n bhgia..bgusla. Mgkn semua p'kara ni dtg dr dr sendiri yg trlalu bnyk kejahilan, walaupn segalanya tlh diatur dgn rapi dan smpurna. xde sbrg punca n sebab aku buat mcm ni.

Bila kita cuba bljr utk mengenali ALLAH segalanya pasti indah. DIAlah Pengatur segalaNYA, dialah jua yg Berkuasa, dan maha Mengetahui. Ampunkanlah segala dosa-dosa kami ya Ghafur.ya Rahma wa ya Rahim. Engkaulah yg Maha Agung!! Kuatkanlah aku utk menempuh semua ini kerana aku mmg x mmpu!! Ya muqallibal Qulub, thabbit kulubana 'ala dinika...

"Syukran Ya ALLAH"

days to go =>

friday..
8
saturday..
9
and

sunday..
10

wait for me...
i miss to go there..
i'm very..very..very bored n tired here..
and
this is the chance..
i'll catch it..b'cOz my heart is there
sorry Perlis 4 my leaving

"Syukran Ya ALLAH"


Tuesday, September 21, 2010

in my memory

27th March 2010
11 Rabiulakhir 1431H
Saturday

One of the nice memory that i've faced,
  I did something and it was very meaningful to me,
didn't know why i did it..
A special day and sweet memory in my life..

what happened??
maybe i should share??
maybe i should keep??

hmmm...no..
i don't know,
because it still not sure..

and right now..for me..
never give up, pray and put hope to ALLAH.

"Syukran Ya ALLAH"  

Thursday, September 9, 2010

repekan malam raya


Repekan Pertama

Ramadhan tahun ini baru sahaja berlalu, agak-agaknya kita berada di tahap mana. Muhasabahlah diri masing-masing, tepuk dada tanya iman. Bila masuk syawal maghrib tadi, macam-macam gelagat dan kerenah manusia dapat dilihat. Ada yang masih buat kuih lagi, kemas rumah, beli-belah lelong malam raya, dan yang paling tak boleh bla, dah mula main mercun. 

Apa la seronok sangat bakar benda alah tu, dah la mahal, setiap letupan ibarat meletupkan duit, mengganggu ketenteraman awam, membazir pulak. Tapi dalam mengata ni, sebenarnya, aku pun main bahan bakar ni. Mesti ada setiap tahun, setahun sekali je kot. Sebab pada aku, di samping pergi bertakbir raya ke rumah-rumah, bunyi-bunyi inilah yang menggamit dan menceriakan suasana malam raya.  =)

Repekan Kedua

Suasana lain, seronok bila ada orang bertakbir kat dalam rumah, rasa suasana lebaran tu lain dari yang lain. Sebagai tanda kesyukuran dapat melaksanakan ibadah khusus selama sebulan. Lepas habis takbir mesti ada makan-makan, macam-macam ada, dan yang seronoknya dapat jumpa kawan-kawan yang dah lama tak jumpa.

Repekan Ketiga

Esok seluruh penduduk kat sg ramal ni solat kat masjid yang baru siap seminggu lepas, hanya dibuka sempena hari raya sebelum ditutup semula untuk kerja-kerja pembersihan dan hiasan masjid. 

Kepada abg hazim yang berada di luar tu, janganlah sedih-sedih. Selamat berjuang dalam exam esok. ~SALAM LEBARAN~ Juga diucapakan salam aidilfitri kepada seluruh ahli keluarga, guru-guruku, rakan-rakan seperjuangan dan seluruh rakyat Malaysia.

ٍ
ٍسلا مت هاري راي عيد الفطري

"Syukran Ya ALLAH"

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails