Wednesday, May 11, 2011

Pantun untuk orang yang MALAS solat..

Assalamualaikum, terpegun apabila membaca "post" daripada sahabat blogger tadi. Pantun ini disediakan khas untuk manusia yang malas dan sengaja meninggalkan solat..

Special for "you":-


56. dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.                         (az-Zariyat:56)


45. bacalah serta Ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa Yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan Yang keji dan mungkar; dan Sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa Yang kamu kerjakan.
(al-Ankabut:45)

Kenapa aku malas sembahyang,
Allah bagi jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih beruntung daripada tiang,
Berdiri tanpa roh siang dan malam..

Kenapa aku malas sembahyang,
Kerja dah best keluarga pun dah senang,
Negara pun dah aman tidak lagi hidup berdagang,
Takkan 10 minit, setiap satu waktu pun tak boleh luang.


Kenapa aku malas sembahyang,
Allah beri otak supaya tak bangang,
Allah beri ilmu untuk fikir susah dan senang,
Allah beri nikmat kenapa aku tak kenang. 

Kenapa aku malas sembahyang,
Main bola sanggup sampai petang,
Beli tiket konsert sanggup beratur panjang,
Ingat masuk syurga boleh hutang??

Kenapa aku malas sembahyang,
Aku mesti ingat umur kita bukan panjang,
pagi kita sihat petang boleh kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang-sorang.

Kenapa aku malas sembahyang,
Seksa neraka cuba la aku bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah tiada siapa boleh halang.  


Nauzubillahi min zalik, semoga kita dijauhkan daripada tergolong dengan manusia-manusia yang malas dan meninggalkan solat. Sesungguhnya solat itu mencegah diri daripada perkara yang keji dan mungkar. Hayati bersama. Wallahualam..


"Syukran Ya ALLAH"


3 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails